Ρητό της ημέρας :  Μεγάλος γκρεμός και βάραθρο βαθύ είναι η άγνοια της Γραφής.   ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ
ΑΡΘΡΑ

Κλείσιμο ΑΘΕΙΣΜΟΣ-ΑΓΝΩΣΤΙΚΙΣΜΟΣ

Κλείσιμο ΑΙΡΕΣΕΙΣ-ΨΕΥΔΟΔΙΔΑΣΚΑΛΙΕΣ-ΘΕΟΛΟΓΙΑ

Κλείσιμο ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ ΑΓΙΑΣ ΓΡΑΦΗΣ

Κλείσιμο ΑΡΧΑΙΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑ-ΠΑΤΕΡΕΣ -ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ

Κλείσιμο ΒΙΟΗΘΙΚΗ

Κλείσιμο ΓΑΜΟΣ-ΣΧΕΣΕΙΣ-ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ

Κλείσιμο ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ -ΕΞΕΛΙΞΗ

Κλείσιμο ΕΡΕΥΝΗΤΗΣ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ

Κλείσιμο ΕΣΧΑΤΟΛΟΓΙΑ-ΨΕΥΔΟΠΡΟΦΗΤΕΙΕΣ-ΜΕΤΑΘΑΝΑΤΟΝ ΖΩΗ

Κλείσιμο ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ/ ΣΧΕΣΕΙΣ ΚΡΑΤΟΥΣ-ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

Κλείσιμο ΙΣΛΑΜ

Κλείσιμο ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ-ΑΠΟΚΡΥΦΙΣΜΟΣ-ΕΞΩΓΗΙΝΟΙ

Κλείσιμο ΝΕΟΠΑΓΑΝΙΣΜΟΣ-ΑΡΧΑΙΟΛΑΤΡΙΑ-ΠΑΛΑΙΑ ΔΙΑΘΗΚΗ

Κλείσιμο ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ-ΦΥΣΗ

Κλείσιμο ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΚΑΙ ΚΑΚΩΣ ΚΕΙΜΕΝΑ

Κλείσιμο ΠΡΟΤΕΣΤΑΝΤΙΣΜΟΣ

Κλείσιμο ΣΥΝΩΜΟΣΙΟΛΟΓΙΑ-ΑΝΤΙΣΗΜΙΤΙΣΜΟΣ-ΣΙΩΝΙΣΜΟΣ

Κλείσιμο ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΖΩΗ

Κλείσιμο ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ

   επισκέπτες

   επισκέπτες online

ΑΓΓΕΛΙΑ
ΑΙΡΕΣΕΙΣ-ΨΕΥΔΟΔΙΔΑΣΚΑΛΙΕΣ-ΘΕΟΛΟΓΙΑ - ΒΑΠΤΙΣΜΑ ΣΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΗΣ ΤΡΙΑΔΟΣ Ή ΣΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ ΜΟΝΟ;

ΒΑΠΤΙΣΜΑ ΣΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΗΣ ΤΡΙΑΔΟΣ
Ή ΣΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ ΜΟΝΟ;

-Παραποιήθηκε ή όχι το Ματθαίος 28:19; -

            Κάποιες θρησκευτικές ομάδες στο χώρο της Διαμαρτύρησης (Προτεσταντισμού) που είναι αντιτριαδικές, πιστεύουν ότι είτε το εδάφιο Ματθαίος κη΄ 19 νοθεύτηκε από την Εκκλησία για να βάλει στο στόμα του Ιησού το βάπτισμα στο όνομα της Τριάδος, ή νοθεύτηκε η σημασία του και μπήκε το τριαδικό βάπτισμα στη θέση του βαπτίσματος στο όνομα του Ιησού μόνο. Και οι δύο αυτές απόψεις θεωρούν ότι η πρώτη Εκκλησία εφάρμοζε το βάπτισμα στο όνομα του Ιησού και πολύ αργότερα το μετέβαλλε στο όνομα του Πατρός, του Υιού και του Αγίου Πνεύματος, ως επιρροή της μεταγενέστερης –κατ’ αυτούς- διδασκαλίας της Τριάδος[1]. Στο άρθρο αυτό θα εξετάσουμε τους ισχυρισμούς αυτούς, αν μπορούν να σταθούν σύμφωνα με την Αγία Γραφή, τις μαρτυρίες της Εκκλησιαστικής Ιστορίας και των αρχαίων Πατέρων της Εκκλησίας των 3 πρώτων αιώνων.

            Η πρώτη θέση υποστηρίζεται από την «Εκκλησία των Ευαγγελιστών» (Προσοχή: όχι Ευαγγελικών!) στην Ελλάδα και από διάφορες αντιτριαδικές εκκλησίες στο εξωτερικό (THE WAY INTERNATIONAL και άλλες). Αυτή λοιπόν η θρησκευτική ομάδα αναφέρει τους εξής ισχυρισμούς για το θέμα: «Η μελέτη της Αγίας Γραφής σε συνδυασμό με τη μαρτυρία του ιστορικού του Χριστιανισμού Ευσεβίου Καισαρείας αποδεικνύει ότι η παραφωνία στο τελευταίο κεφάλαιο του κατά Ματθαίον ευαγγελίου, με το παράταιρο εδάφιο 19, αποτελεί σκόπιμη παραποίηση. Από την ευαγγελιστική εντολή του Χριστού αφαιρέθηκαν τα λόγια Του ‘εν τω ονόματί μου’ και αντικαταστάθηκαν με την ανθρώπινη φράση ‘βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος’. Φράση ξένη προς τη Γραφή, άσχετη με τα συμφραζόμενα, γενική, αόριστη, φανταστική, παραπειστική. Η παραποίηση αυτή συνιστά διπλή παράβαση της εντολής του Χριστού, ως αφαίρεση λόγων Του και ως προσθήκη ανθρώπινης εντολής. Αποκ. κβ΄ 18-19. Η παραποιημένη εντολή εξυπηρετεί πολλαπλά το κατεστημένο που την επέβαλε και μ’ αυτή προχώρησε στο βίαιο εκχριστιανισμό του κόσμου» (ΠΑΡΑΠΟΙΗΘΗΚΕ Ή ΟΧΙ Η ΕΝΤΟΛΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ; Τηλέμαχου Χυτήρη, 1981 σελ. 1).

Η δεύτερη θέση υποστηρίζεται από τους αντιτριαδικούς Πεντηκοστιανούς (κίνημα Jesus Only) και αναφέρει: «Το εδάφιο Ματθ.28:19-η μοναδική Βιβλική πηγή για το τριαδικό βάπτισμα – ήταν μια εντολή του Ιησού να βαπτίζουν μ’ ένα Όνομα. Οι Απόστολοι δεν επαναλάμβαναν κατά λέξη την εντολή, αλλά υπάκουσαν σ’ αυτήν…Αφού ‘Πατήρ’, ‘Υιός’ και ‘Άγιο Πνεύμα’ είναι οι Τίτλοι των εκδηλώσεων του Παντοδυνάμου Θεού, οι Απόστολοι κατάλαβαν πως το ΣΩΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΟΝΟΜΑ ΕΙΝΑΙ ΙΗΣΟΥΣ.» (ΤΟ ΒΑΠΤΙΣΜΑ ΣΤΟ ΝΕΡΟ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ-CROSSROAD, σελ. 6). Και: «Πάντοτε λοιπόν οι μαθητές, αλλά και η πρώτη αποστολική εκκλησία βάπτιζε ‘στο όνομα του Κυρίου Ιησού’ και όχι με την φράση ‘στο όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος’, γιατί υπάκουον στο περιεχόμενο της εντολής και όχι στην κατά γράμμα επανάληψη αυτής» (ΤΟ ΒΑΠΤΙΣΜΑ ΣΤΟ ΝΕΡΟ- ΑΛΚΙΒΙΑΔΗ ΤΖΕΛΕΠΗ σελ.59). Επειδή οι αντιτριαδικοί Πεντηκοστιανοί ως Σαββελλιανοί πιστεύουν ότι ο Πατήρ, ο Υιός και το Άγιο Πνεύμα ΔΕΝ είναι τρία, αλλά ένα πρόσωπο που παίρνει την μορφή του Πατρός, του Υιού ή του Αγίου Πνεύματος[2], ερμηνεύουν με Σαββελλιανό τρόπο το εδάφιο Ματθαίος 28:19 και έτσι απορρίπτουν το τριαδικό βάπτισμα.

 

 

Παραποιήθηκε η εντολή του Χριστού;

Ο κ.Χυτήρης στη μελέτη του «Παραποιήθηκε ή όχι η εντολή του Χριστού;», στηρίχθηκε στη ξένη μελέτη «A COLLECTION OF THE EVIDENCE FOR AND AGAINST THE TRADITIONAL WORDING OF THE BAPTISMAL PHRASE IN MATTHEW 28:19» του A.PLOUGHMAN[3]που εκδόθηκε στην Αγγλία το 1962. Βρήκα αυτή τη μελέτη στο διαδίκτυο και διαπίστωσα ότι από εκεί άντλησε όλη την επιχειρηματολογία του ο κ.Χυτήρης, όπως παραδέχεται και ο ίδιος γράφοντας: «Η εργασία αυτή […] στηρίχθηκε σε προηγούμενες παρόμοιες» παραπέμποντας στην προαναφερόμενη εργασία του A.Ploughman (ΠΑΡΑΠΟΙΗΘΗΚΕ σελ.19). Ας εξετάσουμε τα βασικά επιχειρήματά του. Γι’ αυτήν την έρευνα παρακινεί και ο ίδιος ο κ.Τ.Χυτήρης: «Χρειάζεται και ο διάλογος ή καλύτερα ο αντίλογος ώστε να φωτισθεί σφαιρικά το πρόβλημα και να λάμψει άπλετα η αλήθεια προς τη δόξα του Θεού και τη σωτηρία του ανθρώπου. Είναι ανάγκη περισσότεροι να ερευνήσουν το θέμα, όλοι όσοι αγαπούν την αλήθεια» (ΠΑΡΑΠΟΙΗΘΗΚΕ, σελ.19).

 

 

Καταστράφηκαν σκόπιμα τα χειρόγραφα της Καινής Διαθήκης

 

που περιείχαν το Ματθαίος 28:19;

Υποστηρίζει ο κ.Τηλέμαχος Χυτήρης (Τ.Χ. για συντομία): «Την υπόψη παραδοσιακή φράση ‘βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός, και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος’ περιέχουν τα διαθέσιμα σήμερα ολόκληρα χειρόγραφα της Καινής Διαθήκης, που είναι του Δ΄ αιώνα και νεώτερα. Υπάρχουν όμως και πιο παλαιά, η αρχαία λατινική και συριακή μετάφραση, που θα απαντούσαν στο πρόβλημα, αλλά από αυτές έχουν αφαιρεθεί οι σελίδες με το κη΄ κεφάλαιο του Ματθαίου. Επομένως δεν υπάρχουν σήμερα χειρόγραφα της Καινής Διαθήκης αρχαιότερα του Δ΄ αιώνα και στα αρχαιότερα έχουν καταστρέψει τα μέρη με την εντολή του Χριστού στο κη΄ κεφ. Ματθαίου» (ΠΑΡΑΠΟΙΗΘΗΚΕ, σελ.5).Και: «Τα πρωτότυπα κείμενα της Καινής Διαθήκης, που θα έλυναν το πρόβλημα ποια φράση είναι η γνήσια, δεν υπάρχουν, και τα αρχαιότερα αντίγραφά τους του Α΄, Β΄ και Γ΄ αιώνα έχουν χαθεί ή σκόπιμα καταστραφεί, ιδιαίτερα το τέλος του κατά Ματθαίο ευαγγελίου που ενδιαφέρει» (ΠΑΡΑΠΟΙΗΘΗΚΕ σελ.7). Επίσης: «Η παραποιημένη διατύπωση της εντολής του Χριστού,…εξυπηρετούσε θαυμάσια το πολιτικοθρησκευτικό κατεστημένο, που επέβαλε τη διατύπωση αυτή σ’ όλα τα μετά το Δ΄ αιώνα αντίγραφα της Καινής Διαθήκης και κατάστρεψε όσα παλαιότερα υπήρχαν με την ορθή διατύπωση» (ΠΑΡΑΠΟΙΗΘΗΚΕ σελ.12).

Ο κ.Τ.Χ. υποστηρίζει ότι σκόπιμα οι τριαδικοί κατέστρεψαν τα χειρόγραφα της Καινής Διαθήκης που περιείχαν τα τελευταία κεφάλαια του Ματθαίου για να μην φανεί η παραποίηση του εδαφίου! Αυτή όμως την βαριά κατηγορία αδυνατεί να την τεκμηριώσει ιστορικά. Είναι μια αναπόδεικτη εικασία. Ενώ τη λογικότερη εξήγηση να καταστράφηκαν νωρίτερα από τις υπόλοιπες οι πρώτες ή οι τελευταίες σελίδες των χειρογράφων του Ματθαίου από την φθορά του χρόνου, δεν την λαμβάνει καθόλου υπόψη του! Όπως αναφέρει ο Παυσανίας Κουτλεμάνης, καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης στην ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ σελ.78, 99: «Ο πάπυρος, όπως λέχθηκε, ήταν πολύ εύθραστος και το κείμενο υφίστατο πολλές φθορές και αλλοιώσεις…Οι αρχαιότεροι και σπανιώτεροι μάρτυρες του Κειμένου της Καινής Διαθήκης είναι οι πάπυροι». Ενώ αν ισχύουν οι ισχυρισμοί του πως δήθεν δεν περιείχαν τα αρχαιότερα χειρόγραφα τη τριαδική μορφή του Ματθαίου 28:19, θα πρέπει αυτό να ισχύει και για παραθέσεις από τη Καινή Διαθήκη άλλων συγγραμμάτων Χριστιανών συγγραφέων πριν τον 4ο αιώνα. Θα το δούμε αυτό παρακάτω.

 

 

Ο Ευσέβιος Καισαρείας αρνείται την

 

τριαδική φρασεολογία του Ματθαίου 28:19;

Το βαρύ πυροβολικό των αρνούμενων την γνησιότητα της τριαδικής αναφοράς του Ματθαίου, είναι ο Ευσέβιος Καισαρείας. Γράφει ο κ.Τ.Χ.: «Ο Ευσέβιος όμως που γεννήθηκε το 264 και πέθανε το 340 μ.Χ. είχε τη δυνατότητα στη περίφημη βιβλιοθήκη του Παμφίλου στην Αντιόχεια, που διεύθυνε, να μελετήσει πολύ αρχαιότερα χειρόγραφα του Γ΄, του Β΄ και ίσως του Α΄ αιώνα, επομένως η μαρτυρία του συγκριτικά έχει πολύ μεγαλύτερη ιστορική αξιοπιστία από τα διαθέσιμα σήμερα μεταγενέστερά του χειρόγραφα της Καινής Διαθήκης…Στην περίφημη Εκκλησιαστική του Ιστορία[4]

γράφει και τα εξής: “επί δε τη του κηρύγματος διδασκαλία την εις σύμπαντα τα έθνη στειλαμένων πορείαν συν δυνάμει του Χριστού, φήσαντος αυτοίς ‘πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τα έθνη εν τω ονόματί μου…’ ”. Μαρτυρία σαφής, κατηγορηματική, πλήρης». (ΠΑΡΑΠΟΙΗΘΗΚΕ, σελ.5). Και προσθέτει: «Φανερό και χωρίς περιθώρια αμφισβήτησης ότι ο Ευσέβιος, ο συνειδητός αυτός ιστορικός, αποδίδει την αληθινή εντολή του Χριστού, που την πήρε από παλαιότερα του χειρόγραφα πριν αρχίσουν ακόμα οι σκόπιμες παραποιήσεις στην εποχή της μεγάλης αποστασίας του Δ΄ αιώνα» (ΠΑΡΑΠΟΙΗΘΗΚΕ σελ.6). 

 Ο κ.Τ.Χ. δίνει υπέρμετρη σημασία στην μαρτυρία του Ευσεβίου, αγνοώντας ταυτόχρονα την μαρτυρία άλλων Πατέρων της Εκκλησίας και Εκκλησιαστικών Συγγραφέων που έζησαν παράλληλα με τον Ευσέβιο ή αρχαιότερα αυτού. Ο Ευσέβιος σε μερικά σημεία των έργων του το Ματθαίος 28:19 το παραθέτει σε ελεύθερη απόδοση ως εξής:

  •   «πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τα έθνη εν τω ονόματί μου, διδάσκοντες αυτούς τηρείν πάντα όσα ενετειλάμην υμίν» (ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΑΠΟΔΕΙΞΙΣ Γ΄ 6, σελ.129 από ΒΕΠΕΣ 27ος τόμος-ΑΠΟΣ.ΔΙΑΚΟΝΙΑΣ). Παραλείπει το βάπτισμα και προσθέτει το «εν τω ονόματί μου» όπως και στο ΕΥΑΓΓ.ΑΠΟΔΕΙΞΙΣ Γ΄ 7 σελ.134.
  •    «πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τα έθνη, διδάσκοντες αυτούς τηρείν πάντα όσα ενετειλάμην υμίν» (ΕΥΑΓΓ.ΑΠΟΔΕΙΞΙΣ Α΄ 4, σελ.28, και Α΄ 6 σελ.40-41). Σε αυτές τις δύο περιπτώσεις ο Ευσέβιος παραλείπει εκτός της αναφοράς στο τριαδικό βάπτισμα, ακόμη και το «εν τω ονόματί μου» που προσθέτει αλλού! Και στο οποίο τόσο βασίζονται οι αντιτριαδικοί πολέμιοι της γνησιότητας του Ματθαίου 28:19!

 Ό,τι ο Ευσέβιος συχνά παρέθετε τα εδάφια σε κάπως ελεύθερη απόδοση κι όχι με κατά γράμμα ακρίβεια, φαίνεται και από το πώς παραθέτει το εδάφιο Ματθαίος 24:14 «καὶ κηρυχθήσεται τοῦτο τὸ εὐαγγέλιον τῆς βασιλείας ἐν ὅλῃ τῇ οἰκουμένῃ εἰς μαρτύριον πᾶσι τοῖς ἔθνεσι, καὶ τότε ἥξει τὸ τέλος». Ο Ευσέβιος το χωρίο αυτό το αποδίδει ως εξής: «δει γαρ κηρυχθήναι το ευαγγέλιον τούτο εν όλη τη οικουμένη εις μαρτύριον πάσι τοις έθνεσιν» (ΕΥΑΓΓ.ΑΠΟΔΕΙΞΙΣ Γ΄ 7, σελ.132). Ο αρχαίος εκκλησιαστικός ιστορικός βλέπουμε ότι προσθέτει το «δει γαρ», και αφαιρεί «της βασιλείας» από το ευαγγέλιο. Έτσι όπως και το Ματθαίος 28:19 το μεταχειρίζεται ελεύθερα, πότε προσθέτοντας το «εν τω ονόματί μου» και αφαιρώντας το «βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός του Υιού και του Αγίου Πνεύματος», και πότε όχι.

 

 

Ο Ευσέβιος παραδέχεται την τριαδική μορφή του Ματθαίος 28:19!

            Αυτό που μπορεί να εκπλήξει τους πολέμιους της γνησιότητας της τριαδικότητας του χωρίου Ματθαίος 28:19, είναι ότι ο ίδιος ο Ευσέβιος Καισαρείας που επικαλούνται, παραδέχεται την τριαδική μορφή του χωρίου που απορρίπτουν! Θα παραθέσουμε την επιστολή που έστειλε στον Μέγα Κωνσταντίνο για να υποβάλει την προνικαϊκή[5] ομολογία πίστεως της Εκκλησίας της Καισαρείας στην οποία ήταν επίσκοπος, όπως το αναφέρει ο ιστορικός Α.ΤΖΟΟΥΝΣ με το σχόλιό του:

 

«Αν δεχθούμε αυτή την άποψη, ο Κωνσταντίνος κάλεσε τον Καισαρείας Ευσέβιο, του οποίου την παιδεία σεβόταν απεριόριστα και τον όποιο θεωρούσε διαλλακτικό θεολόγο —όπως και ήταν— να προτείνει ένα σύμβολο πίστεως. Ο Ευσέβιος υπέβαλε την ομο­λογία πίστεως που εκ παραδόσεως δινόταν κατά τη βάπτιση στην Καισαρεία, και η οποία είναι η εξής:

"Όπως μας παραδόθηκε από τους προγενεστέρους μας επισκόπους τόσο κατά την εποχή πού δεχθήκαμε την πρώτη μας κα­τήχηση όσο και όταν βαπτισθήκαμε, και όπως μάθαμε από τάς Άγιας Γραφάς, και όπως πιστέψαμε και διδάξαμε όταν κατεί­χαμε το αξίωμα του ιερέως, καθώς επίσης και το του επισκόπου, τα αυτά πιστεύοντες επίσης και σήμερα, σας αναφέρομε την πί­στη μας, ως εξής:

Πιστεύοντες εις ένα Θεόν, Πατέρα παντοκράτορα, τον των απάντων ορατών τε και αοράτων ποιητήν, και εις έναν Κύριον Ιησούν Χριστόν, τον του Θεόν Λόγον, Θεόν εκ Θεού, φως εκ φωτός, ζωήν εκ ζωής, Υιόν μονογενή, πρωτότοκον πάσης κτίσεως, προ πάν­των των αιώνων εκ τον Πατρός γεγεννημένον, δι' ου καί εγένοντο τα πάντα· τον δια την ημετέραν σωτηρίαν σαρκωθέντα, καί εν ανθρώποις πολιτευσάμενον, και παθόντα, και αναστάντα τη τρίτη ημέρα και ανελθόντα προς τον Πατέρα, και ήξοντα πάλιν εν δόξη κρίναι ζώντας και νεκρούς. Πιστεύομεν δε και εις εν Πνεύμα άγιον τούτων έκαστον είναι και υπάρχειν πιστεύοντες, Πατέρα α­ληθώς Πατέρα, και Υιόν αληθώς Υιόν, και Πνεύμα Άγιον αληθώς άγιον Πνεύμα, καθώς και ο Κύριος ημών αποστέλλων εις το κήρυγμα τους εαυτού μαθητάς είπε: “Πορευθέντες μαθητεύ­σατε πάντα τα ΄Εθνη, βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πα­τρός, και του Υιού, και του Αγίου Πνεύματος”. Περί ων και διαβεβαιούμεθα ούτως έχειν, και ούτως φρονείν, καί πάλαι όντως εσχηκέναι, και μέχρι θάνατον υπέρ ταύτης επίστασθαι της πί­στεως, αναθεματίζοντες πάσαν άθεον αίρεσιν"». (Ο ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΙ Ο ΕΚΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ-Α.ΤΖΟΟΥΝΣ σελ. 146 και ΕΥΣΕΒΙΟΥ ΕΠΙΣΤΟΛΑΙ- ΒΕΠΕΣ τόμος 29, σελ.169). Φαίνεται καθαρά ότι η πίστη στην Αγία Τριάδα ήταν η προνικαϊκή διδασκαλία και παράδοση της Εκκλησίας και όχι κάτι που επέβαλε ο Μέγας Κωνσταντίνος, ενώ-πολύ σημαντικό- παραθέτει και το χωρίο Ματθαίος 28:19 με την πλήρη του τριαδική μορφή! Προς ολοκληρωτική διάψευση των ισχυρισμών των πολεμίων της Τριάδος και της γνησιότητας του Ματθαίου 28:19!

Ο Ευσέβιος χρησιμοποιεί το χωρίο Ματθαίος 28:19 με την πλήρη του τριαδική μορφή και στα εξής έργα του που βρίσκονται στον 29ο τόμο ΒΕΠΕΣ- ΑΠΟΣΤ.ΔΙΑΚΟΝΙΑΣ:

  •   «Τι δε ην τούτο παρ’ ό ουκ ην ευαγγελίζεσθαι άλλο ευαγγέλιον, ή που πάντως εκείνο ο δη τοις αυτού παραδιδούς μαθηταίς ο σωτήρ αναγέγραπται ειρηκώς ‘Πορευθέντες μαθητεύ­σατε πάντα τα ΄Εθνη, βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πα­τρός, και του Υιού, και του Αγίου Πνεύματος’; Ταύτην γαρ υμίν την χάριν της γνώσεως της Αγίας Τριάδος μόνος αυτός δια της μυστικής δεδώρηται αναγεννήσεως». -ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΕΛΛΟΥ-ΛΟΓΟΣ Α΄-1ο κεφάλαιο-σελ.12.
  •  «Τούτων δ’ εν βραχεί Γαλάταις αυτοίς εκ μόνης της προς αυτούς επιστολής παρατεθέντων, της τε σωτηρίου πίστεως την μυστικήν και αναγέννησιν ‘εις όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος’ παρεχούσης»- ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΕΛΛΟΥ-ΛΟΓΟΣ Α΄-1ο κεφάλαιο-σελ.17.
  •  «Διό τη Αγία και Τρισμακαρία Τριάδι μόνον τούτο συμπαρείληπται, ουκ άλλως του σωτήρος τοις αποστόλοις αυτού διαταξαμένου το μυστήριον της αυτού παλιγγενεσίας πάσιν τοις εξ εθνών εις αυτόν πιστεύουσιν παραδιδόναι η βαπτίζοντας ‘αυτούς εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος»- ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ-ΛΟΓΟΣ Γ΄-5ο κεφάλαιο-σελ.151.

Βλέπουμε λοιπόν, ότι ο Ευσέβιος ο ίδιος διαψεύδει με ηχηρό τρόπο όσους τον επικαλούνται για να απορρίψουν την γνησιότητα της τριαδικής αναφοράς στο Ματθαίο 28:19. Και συνεπώς όλοι οι ισχυρισμοί όσων επικαλούνται τον Ευσέβιο, εναντίον του χωρίου αυτού καταρρέουν σαν χάρτινος πύργος!

           

 

ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

            Παραθέτουμε τις μαρτυρίες 7 αρχαίων Πατέρων της Εκκλησίας των τριών πρώτων αιώνων μαζί με την χρονολογία που έζησαν, για να μάθουμε τι βάπτισμα εφάρμοζε η πρώτη Εκκλησία και αν το Ματθαίος 28:19 περιείχε ή όχι την τριαδική αναφορά:

  •  «Όσο για το βάπτισμα, έτσι να βαπτίζετε. Αφού πήτε προηγουμένως όλα τα σχετικά, βαπτίσατε εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος σε νερό μόλις αντλημένο…Κι αν δεν έχεις ούτε από το ένα ούτε από το άλλο, χύσε πάνω στο κεφάλι τρεις φορές νερό εις όνομα Πατρός και Υιού και Αγίου Πνεύματος» (ΔΙΔΑΧΗ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ 7:1,3. 90-95 μ.Χ.). Η Διδαχή των Αποστόλων αναφέρεται σε αυτό το τριαδικό βάπτισμα ως βάπτισμα «εις όνομα Κυρίου» γράφοντας: «Μηδείς δε φαγέτω μηδέ πιέτω από της ευχαριστίας υμών, αλλ’ οι βαπτισθέντες εις όνομα Κυρίου» (ΔΙΔΑΧΗ 9:5). Δεν υπάρχει καμιά αντίφαση. Γράφοντας για βάπτισμα στο όνομα του Κυρίου αναφέρεται περιληπτικά στο βάπτισμα με τον λειτουργικό τριαδικό τύπο, όπως βλέπουμε. Αυτό μας βοηθάει να καταλάβουμε ότι ως βάπτισμα στο όνομα του Κυρίου οι πρώτοι χριστιανοί δεν εννοούσαν το βάπτισμα μόνο στο όνομα του Ιησού όπως διδάσκαλοι πλάνης έχουν παρανοήσει, αλλά το βάπτισμα στο όνομα της Τριάδος.
  •  «Και πάλι δίδοντας στους μαθητάς τη δύναμι της εν Θεώ αναγεννήσεως, έλεγε σε αυτούς: ‘Πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τα έθνη, βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος» (ΕΛΕΓΧΟΣ ΚΑΙ ΑΝΑΤΡΟΠΗ ΤΗΣ ΨΕΥΔΩΝΥΜΟΥ ΓΝΩΣΕΩΣ- ΕΙΡΗΝΑΙΟΥ 3ο βιβλίο ΙΖ 1, σελ.237. 185 μ.Χ.).
  •   «Έπειτα οδηγούνται από ημάς εκεί όπου είναι ύδωρ και αναγεννώνται καθ’ όν τρόπον ανεγεννήθημεν και ημείς. Διότι τότε λαμβάνουν το εις το ύδωρ λουτρόν εις το όνομα του Πατρός του σύμπαντος και δεσπότου Θεού και του Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού και του Αγίου Πνεύματος» (ΙΟΥΣΤΙΝΟΥ ΑΠΟΛΟΓΙΑ Α΄ 61:3. 150 μ.Χ.).
  •   «Γινώσκων ουν ο πατρώος Λόγος την οικονομίαν και το θέλημα του Πατρός, ότι ουκ άλλως βούλεται δοξάζεσθαι ο Πατήρ ή ούτως, αναστάς παρέδωκεν τοις μαθηταίς λέγων: ‘Πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τα έθνη, βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός, και του Υιού, και του Αγίου Πνεύματος’, δεικνύων ότι πας ος αν εν τι τούτων εκλίπη, τελείως Θεόν ουκ εδόξασεν. Δια γαρ της Τριάδος ταύτης Πατήρ δοξάζεται. Πατήρ γαρ ηθέλησεν, Υιός εποίησεν, Πνεύμα εφανέρωσεν. Πάσαι τοίνυν οι Γραφαί περί τούτου κηρύσσουσι» (ΕΙΣ ΑΙΡΕΣΙΝ ΝΟΗΤΟΥ14-ΙΠΠΟΛΥΤΟΣ 170-236 μ.Χ.).
  •    «Εάν κάθε λόγος του Θεού στηρίζεται σε τρεις μάρτυρες (πρβλ. Δευτ. 19, 15· Β' Κορ. 13, 1), τόσο περισσότερο θα στη­ρίζονται σ' αυτούς τα δώρα του. Δυνάμει της βαπτισματικής ευλογίας θα έχομε λοιπόν ως κριτές της πίστεως τα ίδια εκείνα πρόσωπα που μας εγγυώνται τη σωτηρία- τα θεία Πρό­σωπα που είναι τρία, υπεραρκούν ώστε να βεβαιώσουν την ελπίδα μας. Επειδή δε τόσο η ομολογία της πίστεως όσο η εγγύηση της σωτηρίας τελούν υπό την εγγύηση των τριών θείων Προσώπων, είναι προφανής ο λόγος για τον οποίον γίνεται κατ' ανάγκην μνεία της Εκκλησίας- τούτο γίνεται επειδή όπου είναι τα τρία θεία Πρόσωπα, δηλ. ο Πατέρας, ο Υιός και το Άγιον Πνεύμα, εκεί είναι και η Εκκλησία, η οποία δεν είναι τίποτε άλλο από την εκ τριών τουλάχιστον προσώ­πων συναθροισμένη ομήγυρη (πρβλ. Ματθ. 18, 2Ο Α' Ιω. 5, 7-8).» (ΠΕΡΙ ΒΑΠΤΙΣΜΑΤΟΣ ΣΤ΄ 2-ΤΕΡΤΥΛΛΙΑΝΟΥ 200 μ.Χ.).
  •  «Τώρα λοιπόν προστέθηκε η νέα εντολή που προβλέπει το βάπτισμα, του οποίου η δομή περιγράφεται στο ευαγγε­λικό κείμενο που λέγει: Πηγαίνετε, μαθητεύσετε τους λαούς, βαπτίζοντας τους στο όνομα του Πατρός, του Υιού και του Αγίου Πνεύματος (Ματθ. 28, 19).» (ΠΕΡΙ ΒΑΠΤΙΣΜΑΤΟΣ ΙΓ 3- ΤΕΡΤΥΛΛΙΑΝΟΥ 200 μ.Χ.).
  •   «Και πάλι, μετά την ανάστασή Του, στέλνοντας τους αποστόλους Του, τους έδωσε την εντολή, λέγοντας: ‘Εδόθη εις εμέ πάσα εξουσία εν ουρανώ και επί γης. Πορευθέντες λοιπόν μαθητεύσατε πάντα τα έθνη, βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος» (ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΒΑΠΤΙΣΜΑ ΤΩΝ ΑΙΡΕΤΙΚΩΝ-7η ΣΥΝΟΔΟΣ ΤΗΣ ΚΑΡΘΑΓΕΝΗΣ-ΚΥΠΡΙΑΝΟΣ 200-258 μ.Χ.).
  •   «Βλέπεις εσύ ότι διαμέσου όλης της Γραφής το Πνεύμα κηρύττεται, και ακόμη πουθενά δεν ονομάζεται κτίσμα; Και τι οι ασεβείς μπορούν να πουν εάν ο Κύριος αποστέλλει τους μαθητές Του να βαπτίζουν στο όνομα του Πατρός, και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος; Χωρίς αντιλογία, αυτό υπονοεί μία κοινωνία και ενότητα μεταξύ τους, σύμφωνα με την οποία δεν υπάρχουν τρεις θεότητες, ούτε τρεις κυριότητες, αλλά ενώ παραμένουν αληθινά και βέβαια τα τρία πρόσωπα, η αληθινή ενότητα των τριών πρέπει να αναγνωριστεί» (ΟΜΟΛΟΓΙΑ ΠΙΣΤΕΩΣ 13ο κεφάλαιο - ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΟΣ 205-265 μ.Χ.).

Η μαρτυρία της Αρχαίας Εκκλησίας των τριών πρώτων αιώνων είναι συγκλονιστική και καταρρίπτει συθέμελα τους ισχυρισμούς ανθρώπων που έχουν πέσει θύματα αυτού που «παραπλανάει ολόκληρη την οικουμένη» (Αποκάλυψη 12:9, ΝΜΒ). Η αλήθεια είναι ότι οι Χριστιανοί συγγραφείς της εποχής εκείνης γνωρίζουν το εδάφιο Ματθαίος 28:19 με την τριαδική του αναφορά και μαρτυρούν ομόφωνα ότι το βάπτισμα γίνονταν με τον τριαδικό τύπο «στο όνομα του Πατρός του Υιού και του Αγίου Πνεύματος» κι όχι «στο όνομα του Ιησού» όπως ισχυρίζονται διδάσκαλοι παραπλανημένοι. Το εδάφιο Ματθαίος 28:19 «Πηγαίνετε λοιπόν και κάνετε μαθητές μου όλα τα έθνη, βαφτίζοντάς τους στο όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος» (ΝΜΒ) είναι πέρα για πέρα γνήσιο. Η μαρτυρία της αρχαίας Εκκλησίας των τριών πρώτων αιώνων το αποδεικνύει περίτρανα! Το επιβεβαιώνει ακόμη και ο Ευσέβιος Καισαρείας που τον επικαλούνται όσοι αντιλέγουν στην γνησιότητα του εδαφίου! Όλα τα στοιχεία αποδεικνύουν ότι δεν είναι η τριαδική αναφορά στο Ματθαίος 28:19 «ανθρώπινη, άτοπη, αντίθετη με την Αγία Γραφή, παράλογη, παρείσακτη, παραπειστική» (ΠΑΡΑΠΟΙΗΘΗΚΕ σελ.13), αλλά γνήσια, έγκυρη και θεόπνευστη! Συνεπώς βρίσκονται σε πλάνη όσες θρησκευτικές ομάδες απορρίπτουν το βάπτισμα στο όνομα της Τριάδος, είτε αρνούμενοι την γνησιότητα του Ματθαίου 28:19, είτε απορρίπτοντας την κατά γράμμα εφαρμογή του παρερμηνεύοντάς το.

 
Μανώλης Καλομοίρης
 
 
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

1.        ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ ΚΑΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΩΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ (ΒΕΠΕΣ)-τόμοι 6, 27 και 29.

2.        ΕΛΕΓΧΟΣ ΚΑΙ ΑΝΑΤΡΟΠΗ ΤΗΣ ΨΕΥΔΩΝΥΜΟΥ ΓΝΩΣΕΩΣ-ΑΓΙΟΥ ΕΙΡΗΝΑΙΟΥ –Μετάφραση π.Ειρηναίου Χατζηεφραιμίδη.

3.        ΑΠΑΝΤΑ ΙΟΥΣΤΙΝΟΥ ΤΟΥ ΜΑΡΤΥΡΑ-ΕΚΔΟΣΕΩΝ ΜΕΡΕΤΑΚΗ.

4.        ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΜΑΡΤΥΡΙΑΣ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ-ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΒΑΠΤΙΣΜΑΤΟΣ-ΤΕΡΤΥΛΛΙΑΝΟΥ-ΕΚΔ.ΓΡΑΦΕΙΟΝ ΚΑΛΟΥ ΤΥΠΟΥ.

5.        ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟΙ ΠΑΤΕΡΕΣ-Μετάφραση Βασίλη Μουστάκη.

6.        CHRISTIAN CLASSICAL ETHEREAL LIBRARY-EARLY CHURCH FATHERS-CD ROM.

7.        ΠΑΡΑΠΟΙΗΘΗΚΕ Ή ΟΧΙ Η ΕΝΤΟΛΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ; Τηλέμαχου Χυτήρη της «Εκκλησίας των Ευαγγελιστών».

 

8.        A Collection of the evidencefor and against the traditional wordingof the baptismal phrasein Matthew 28:19-A.PLOUGHMAN (jesus-messiah.com/apologetics/catholic/matthew2819.html).

9.       Άρθρο: “TAMPERING WITH THE TRINITY? IS MATTT.28:19 A LATE INTERPOLATION?”-J.HOLDING (www.tektonics.org/lp/matt2819.html)


[1] Δείτε το αφιέρωμά μας στην Αγία Τριάδα κατά την Γραφή και την Αρχαία Εκκλησία στο τεύχος 17.

[2] Δείτε το άρθρο: «Ο ΙΗΣΟΥΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΠΑΤΕΡΑΣ;» στο τεύχος 18.

[3] Ο κ.Τ.Χ. αποδίδει τη μελέτη αυτή στον A.H.Broughton, αλλά η ίδια η μελέτη αναφέρει ως συγγραφέα τον A.PLOUGHMAN και τον A.H.Broughton ως διεύθυνση επικοινωνίας.

[4] Σημ.Ερευνητή: ΕΥΣΕΒΙΟΥ-ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ, 3ο βιβλίο, κεφάλαιο 5ο.

[5] Προνικαϊκή= Πριν την Α΄ Οικουμενική Σύνοδο της Νίκαιας το 325 μ.Χ.


Ημερομηνία καταχώρησης : 19/02/2009 @ 05:41
Τελευταία ενημέρωση : 19/02/2009 @ 05:41
Κατηγορία : ΑΙΡΕΣΕΙΣ-ΨΕΥΔΟΔΙΔΑΣΚΑΛΙΕΣ-ΘΕΟΛΟΓΙΑ
Η σελίδα διαβάστηκε 3541 φορές


Print preview Print preview     Τυπώστε την σελίδα Τυπώστε την σελίδα


ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ
Εγγραφείτε στην Ομάδα Αλληλογραφίας ΕΡΕΥΝΗΤΗΣ για να μπορώ να σας ενημερώνω για ενδιαφέροντα χριστιανικά άρθρα, επιλεγμένες ειδήσεις χριστιανικού ενδιαφέροντος, όπως και για νέες κυκλοφορίες χριστιανικών βιβλίων και μοναδικών προσφορών.
Η λίστα αλληλογραφίας ΕΡΕΥΝΗΤΗΣ ανήκει στις ιστοσελίδες www.diakrisis.gr και www.christianbook.gr. Αφού εγγραφείτε οποιαδήποτε στιγμή θελήσετε μπορείτε να διαγραφείτε εύκολα και απλά.
Όσοι εγγραφείτε θα λάβετε ως δώρο το θαυμάσιο βιβλίο ΓΙΑΤΙ Η ΒΙΒΛΟΣ ΥΠΕΡΕΧΕΙ σε pdf. Μετά την εγγραφή σας θα μπορείτε να το κατεβάσετε από την κατηγορία ΑΡΧΕΙΑ της ομάδας αλληλογραφίας ΕΡΕΥΝΗΤΗΣ: http://groups.google.gr/group/erevnitis?hl=el.
Για να εγγραφείτε εύκολα και γρήγορα στείλτε κενό email στο erevnitis+subscribe@googlegroups.com και αυτόματα θα εγγραφείτε. :

Ομάδες Google
diakrisis
Επισκεφτείτε την παρούσα ομάδα


ΜΗΧΑΝΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗΣ




ΛΟΓΙΑ ΘΕΟΥ
Επισκεφτείτε το ιστολόγιο ΛΟΓΙΑ ΘΕΟΥ.

Πατήστε ΕΔΩ για το Ιστολόγιο ΛΟΓΙΑ ΘΕΟΥ.

Μιλάμε για τον ζωντανό Ιησού Χριστό!
^ Πάνω ^